PLUGGA VIDARE?

Passar dig som är intresserad av gymnasieutbildning där teori varvas med praktik och för dig som vill komplettera ett yrkesprogram med en bredare högskolebehörighet.

Valet är ditt

Längtar du efter att komma ut i arbetslivet och samtidigt hålla dörrarna öppna för vidare studier på högskola och universitet?
En fördel att läsa ett yrkesprogram är att du får en yrkesexamen som kan leda direkt till jobb, samtidigt som du har möjlighet att hålla dörrarna öppna för vidare studier på högskola och universitet. Den grundläggande behörigheten ingår på alla yrkesprogram och vi kan även erbjuda vissa kurser för särskild behörighet.

Du som läser Bygg- och anläggningsprogrammet
och vill studera vidare inom området kan bl.a. läsa till högskoleingenjör inom produktion och produktdesign eller byggnadsteknik.

Du som läser Naturbruksprogrammet
kan studera vidare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU till bl.a. djursjukskötare, hippolog, lantmästare, jägmästare, skogsmästare, ekonomiagronom och inom etologi och djurskydd.

Ytterligare exempel på utbildningar du kan söka efter att ha läst hos oss är jurist, civilekonom, socionom,polis, arkitekt,kriminolog och mäklare.

Vill du veta mer, kontakta vår SYV Nicole Fernandez 0224-748813

VIKTIG KUNSKAP

Väljer du till några enstaka kurser blir du behörig till ett stort antal högskole-/ universitetsutbildningar. Du kan också välja till behörighet för ett så kallat tekniskt/naturvetenskapligt basår där du efter ett år blir behörig till olika civil- och högskoleingenjörsutbildningar.

Så förenar du möjligheten att kunna få jobb direkt efter gymnasiet och ändå kunna söka till högskolan när andan faller på. Du kan alltså få en yrkesexamen med högskolebehörighet.

MALIN HJORT

NATURBRUKSPROGRAMMET HÄST

”Mitt mål är att bli veterinär och därför har jag valt Högskolespåret”