NATURBRUKSPROGRAMMET HÄST med utgång hästsjukvård och ridning

Är du hästintresserad och vill satsa på att arbeta med hästsjukvård på en veterinärklinik? Vill du fortsätta utveckla din ridning på skoltid?

OM UTBILDNINGEN

Från och med läsåret 2019 har du möjligheten att inrikta din hästutbildning mot hästsjukvård och ridning.

Inom hästsjukvård kan du få kompetensen D9 som innebär att du efter skolan kan jobba på en hästklinik som djurvårdare på nivå 2. Då har du utökad kompetens att bland annat sedera, medicinera intravenöst, lägga permanentkanyl, koppla dropp m.m.

Det är stor efterfrågan i hästsjukvårdsbranschen på djurvårdare på nivå 2, vilket gör dig eftertraktad och gör det lättare att få jobb.

Tack vare samarbetet med våra veterinärer har eleverna på skolan möjlighet till fördjupade kunskaper inom området.

Efter studenten är du väl förberedd att plugga vidare på högskolan inom hästområdet. Du kan till exempel söka djursjukskötarprogrammet och hippologprogrammet.

Du som väljer hästinriktningen får en bred och mångsidig utbildning här på Ösby Naturbruksgymnasium. Det betyder att du efter studenten kan söka alla möjliga jobb inom hästbranschen. Svenska hästskötare har gott rykte och är efterfrågade utomlands. När du gått på Ösby kan du mycket om hästens anatomi, fysiologi, raser, foder, sjukdomar och avel. Du har även lärt dig att rida, köra, longera, tömköra och löshoppa.

DIN FRAMTID

Oavsett om du är intresserad av hästsjukvård, ridsport eller travsport kommer du att ha många slags arbetsplatser och vidareutbildningar att välja på efter din tid på Ösby.

Du kan jobba som hästskötare i travstall, ridstall, stuteri eller vid djursjukhus. Du kan arbeta tillsammans med stallchefer, ridlärare, ridelever, tränare, veterinärer, hovslagare, hästägare och stallskötare.

Givetvis kan du läsa av, förstå och samarbeta med hästar. Du kommer att lära känna folk i branschen som kan komma att öppna dina ögon för oväntade framtidsutsikter, som även kan öppna dörrar du inte visste att du ville passera...

Här är framtiden är din.

PRAKTIK

Du har även en hel del nyttiga praktikveckor. Dessa genomför du hos duktiga yrkesmänniskor inom ridsport, travsport, galopp, stuteri, islandshäst eller western, i Sverige eller utomlands.

Under gymnasietiden ingår minst 15 veckors APL, Arbetsplatsförlagt lärande.

Djursjukvård i stallet
Elev på vit häst

TA MED EGEN HÄST

Har du egen häst? Vi kan erbjuda 8 boxplatser som är godkända för hästar med en mankhöjd upp till 164 cm. I hyran på 1750 kr/månad ingår grovfoder och halm.
Om du har din häst i skolans stall sköter du den själv på vardagarna och det ingår även stalljour vissa helger som ni delar två och två. Ni bor då i en av lägenheterna på skolområdet.

Vi har en stor upplyst paddock med bra underlag och mycket trevliga ridvägar.

Kontakta vår stallförman Sanna Wilén Olsson för mer information om uppstallning på tel. 0224-74 88 24.

HÖGSKOLESPÅRET

Passar dig som är intresserad av gymnasieutbildning där teori varvas med praktik och för dig som vill komplettera ett yrkesprogram med en bredare högskolebehörighet.

POÄNGPLAN

GYMNASIEGEMENSAMMA & PROGRAMGEMENSAMMA ÄMNEN

TOTALT ANTAL POÄNG

INRIKTNINGSKURSER

KURSER FÖR UTÖKAD BEHÖRIGHET OBLIGATORISKA & VALBARA

UTGÅNG HÄST DJURSJUKVÅRD

INDIVIDUELLT VAL

GYMNASIEARBETE

TOTALT ANTAL POÄNG

LÄGSTA ANTAGNINGSPOÄNG 2022

EMELIE EKSTRÖM

NATURBRUKSPROGRAMMET HÄST

”Jag har ett stort ridintresse och funderar på att söka till hippologprogrammet efter gymnasiet. Jag vill i framtiden kunna utbilda hästar och ryttare. Jag kan också tänka mig att bli veterinär.”