INTERNAT

Om du vill bo på vårt internat var beredd på en sak - du kommer att få en galet rolig tid! Att bo på internat ger minnen för livet och vi kan garantera att du kommer att växa som människa, bl.a. för att du kommer att behöva ta ansvar både för att t.ex. vakna på morgnarna och att sköta om ditt boende.

Internatet är i dagsläget öppet måndag morgon till fredag eftermiddag och bemannat med personal både dagtid och kvällar/nätter.  På elevhemmen finns det alltid någon att prata och plugga med och det skapas en familjekänsla med starka band som många gånger varar livet ut.

Vid frågor gällande internatet, kontakta internatföreståndare Gunilla Berglind, telefon 0224-748854 eller mejl gunilla.berglind@skola.sala.se
Sjukanmälan på boendet görs via Teams: fritidspersonal.

ELEVHEM

På Ösby finns 8 elevhem med drygt 100 rum tillgängliga.

Varje internathus har gemensamt allrum med tv-hörna samt även kyl, frys och möjlighet att värma mat. Det finns också tvättstuga  och duschar där man kan låsa om sig.

Några av rummen har egen toalett och det finns wifi (trådlöst internet) i alla hus.

VAD KOSTAR DET?

NÄR DU SLUTAR ÅK 1

Hur går det till att få plats på internatet?
I samband med att du blir antagen får du via ett mejl från gymnasieantagningen ett välkomstbrev från oss. I välkomstbrevet finns en länk som tar dig till en dold sida med e-formulär du ska fylla i inför din skolstart. I e-formulären ansöker du också om boende.

Tänk på att du har rätt mailadress registrerad hos gymnasieantagningen.

Vad behöver man ta med sig?
Eget täcke, kudde, överkast, lakan, örngott och handdukar.
Ta med egna gardiner, gärna gardiner som går att dra för, då vissa elevhem saknar persienner.
Fönstrens mått: B:1,40 H:1,70.
Tänk på att om gardinerna täcker elementen under fönstret hindrar den värmen och det blir kallare i rummet.
Inred gärna med mattor,  växter och annat som får dig att trivas i ditt rum.

För klädvård finns tvättmaskin och torktumlare. Du använder eget tvättmedel.

Du behöver ta med egna hänglås  till kläd- och bokskåp.

Inkommande post till eleven adresseras: Elevens namn, Västmanlands naturbruksgymnasium, Ösbyvägen 3, 733 91 Sala

Mattider:
Frukost 07.30-08.20
Kaffe 09.30-10.15 *
Lunch 11.00-12,30
Kaffe 13.30-14.15 *
Kvällsmat 16.00-16.30
Kvällsfika 20.00-20.30

*Ingår ej i priset
All mat serveras i matsalen!

Efter skolavslutningen städar man ur sitt rum och lämnar in nyckeln till internatföreståndare.
Om man önskar bo nästa läsår, skriver man en egen lapp med önskemål om vilka man skulle vilja bo med och övrigt som man önskar, i samband med att man lämnar nyckeln.

Vi debiterar 178 skoldagar/10 månader varje läsår.

2 månader om året debiteras 17 dagar och 8 månader om året debiteras 18 dagar.

Detta innebär att alla lov redan är inräknade.

Priser för läsåret 2023- 2024: (korrigerat pris fr.o.m 1/1 2024 pga höjningar för kosten)

Jan-Feb: 4284:-/månad för kost + logi (paketpris, kan ej väljas antingen eller)
Mars-Maj, Aug-Dec  4536:- /månad för kost + logi (paketpris, kan ej väljas antingen eller)

Vill du ha eget boende på annat håll kan du exempelvis vända dig till Salabostäder tel. 0224-858 00.

Linjebuss 60 (gratis) går mellan skolan och Sala.