FÖRSTAÅRSELEVER Information

För att du ska känna dig välinformerad och förberedd inför skolstarten så berättar vi lite om den första tiden på Ösby här på denna sidan.

INFLYTTNING PÅ INTERNATET, måndagen 21:e Augusti.
Separat kallelse skickas ut med tid för inskrivningssamtal.

Upprop och första skoldag Tisdag 22:e Augusti 2023
Alla klasser träffas först i huvudbyggnaden där vi delar upp oss klassvis.
Som stöd för er elever kommer det även finnas personal i entrén som kan visa er vart ni ska gå.

Kl 09.30 Klassvis information och upprop

Plats för upprop för vardera inriktning kl 09.30

• Bygg - Aulan
  • Djur - Sal 1
  • Skog - Sal 2
  • Lant - Sal 3
  • Häst - Sal 4

ALLA FÖRSTAÅRSELEVER

Kommer under de första dagarna få träffa sin mentor. Mentorn är en viktig kontakt för dig under hela din studietid på Ösby. Det är också under de första dagarna som ni i klassen börjar lära känna varandra. Det som ni alla kommer att ha gemensamt förutom att ni alla valt samma skola, är också att ni alla är nya.
En bra gemenskap är på Ösby grunden för ett väl utfört skolarbete.

Alla vi som jobbar här på Ösby finns till för dig och vi hoppas att du ska trivas här hos oss!

NATURBRUKSPROGRAMMET

Har du valt naturbruksprogrammet kommer du under de inledande veckorna att prova på den inriktning du valt för att få insikt i hur du ska utnyttja skoltiden bäst för att nå ditt mål.

Du behöver ta med oömma kläder och grövre skor eller stövlar redan första veckan. Kläderna skolan tillhandahåller kommer först en tid in i utbildningen då alla kläder måste provas ut av er elever innan vi beställer.

Skolan tillhandahåller skyddskläder, men erbjuder dig att till ett generöst subventionerat pris köpa en uppsättning arbetskläder. Innan dessa levereras behöver du ha med egna.

Ta också med dig penna, sudd och block.

BYGG- OCH ANLÄGGNINGSPROGRAMMET

På Bygg- och anläggningsprogrammet kommer du under det första året att prova på alla tre inriktningar vi har inom programmet: Husbyggnad, Måleri och Mureri.

Ta också med dig penna, sudd och block.

ÖVRIG INFO

• Telefon till expeditionen

• Bussförbindelser

Hållplats "Ösby" utanför skolan. Linje 60 till Sala

• Inkommande post

Till eleven adresseras: Elevens namn, Västmanlands naturbruksgymnasium, Ösbyvägen 3, 733 91 Sala

• Avgående post

Lämnas till expeditionen innan klockan 11 på vardagar

• Lås och nycklar

Tag med 2 st hänglås till klädskåp och bokskåp och gärna en nyckelring.

• Frånvaro

Anmäl via Schoolsoft (se "Elevinfo-Frånvaro")