Anpassad gymnasieskola NATIONELLA PROGRAMMET 1-4

Programmet skog, mark och djur, NP 1-4, på Ösby erbjuder en yrkesförberedande utbildning som i huvudsak är inriktad på jordbruk, djurskötsel och skog. Den praktiska delen av utbildningen sker på skolans eget jordbruk med växtodling och djurskötsel av mjölkkor och grisar. På gården finns också stall för hästar och skolan har även ett djurhus för smådjur med fåglar, reptiler, fiskar och gnagare samt en liten djurpark.

INRIKTNINGAR

NP 1-4 är en yrkesförberedande utbildning. Under utbildningens 4 år läser eleverna kärnämnen och karaktärsämnen. Det är valet av inriktning som bestämmer vilka karaktärsämnen som ingår.

Syftet är att eleverna under det första året ska få en så bred orientering och utbildning som möjligt. Därefter utformas utbildningen till stor del efter elevernas individuella intressen och förutsättningar.

Exempel på karaktärsämnen

Naturbruksteknik, mot vald inriktning
Växtkunskap
Fastighetsskötsel

APL

Under utbildningstiden ingår praktik, Arbetsplatsförlagt lärande (APL), med minst 22 veckor. Praktiken genomförs främst i årskurs 3 och 4.

ANSÖKAN OCH INTAGNING

Vi erbjuder elever som vill söka till oss en period “prao”. Detta för att få en god inblick i hur utbildningen är upplagd innan ansökan görs och intagning sker.

Vill du ha mer information om utbildningen på Ösby är du välkommen att ringa till skolans expedition på tel. 0224-74 88 03 eller direkt till oss på NP 1-4 på tel. 0224-74 88 62. Hör också gärna av dig om du är intresserad av ett studiebesök hos oss.

Ansökning till våra utbildningar görs via Dexters hemsida.

INRIKTNINGAR

Exempel på karaktärsämnen

Naturbruksteknik, mot vald inriktning
Växtkunskap
Fastighetsskötsel

APL

ANSÖKAN OCH INTAGNING

Ansökning till våra utbildningar görs via Dexters hemsida.

SKOG, MARK OCH DJUR

GYMNASIESÄRSKOLEARBETE